مراجعه به دندانپزشک و استفاده از خدمات مختلف دندانپزشکی در بیشتر مواقع آنقدر پرهزینه است که بسیاری از افراد جامعه، تنها در صورتی که از دندان درد به ستوه آمده باشند، به سراغ درمان می‌روند.

دندان درد براساس مطالعه دانشگاهی که روی حدود ۴۰۰ بیمار مراجعه‌کننده برای درمان ریشه دندان (عصب‌کشی) صورت گرفته، مشخص شده است که حداقل نیمی از این افراد از دندان‌درد ناشی از بیماری التهاب شدید پالپ (عصب دندان) رنج می‌برند. این در حالی است که درمان ریشه دندان در کشور ما همانند بسیاری دیگر از کشورها شامل خدمات بیمه محسوب نمی‌شود و تعداد زیادی از افراد مراجعه‌کننده به این مراکز که از درد دندان به دلیل التهاب پالپ دندانی شکایت دارند و نیازمند درمان ریشه دندان هستند، چاره‌ای جز کشیدن دندان ندارند.

درواقع هزینه سنگین درمان ریشه دندان، در دسترس نبودن تجهیزات تخصصی در مناطق مختلف کشور و نبود پوشش بیمه‌ای برای درمان ریشه دندان باعث شده‌اند تا برای بسیاری از مبتلایان به درد ناشی از عصب دندان، چاره‌ای جز کشیدن دندانشان وجود نداشته باشد؛ اما به نظر می‌رسد با بهره‌گیری از روش نوین درمان پالپ زنده که قرار است تا ۲ ماه آینده در کشور اجرایی شود، آمار کشیدن دندان‌ها به میزان چشمگیری در کشور کاهش یابد و به نوعی راه‌حل اساسی برای درمان این مشکل پیش روی بیماران و پزشکان قرار گیرد.

درمان پالپ زنده به عنوان یک درمان جهت حفظ و نگهداری بافت پالپی در وضعیت سالم در دندان‌هایی که قبلا تحت تاثیر تروما و پروسه‌های ترمیمی قرار گرفته‌اند، مطرح می‌شود. این درمان بویژه در دندان‌های دائمی جوان که تکامل ریشه ناکافی است، مورد توجه قرار می‌گیرد.

با اشاره به این‌که نتایج درمان پالپ زنده با بهره‌گیری از سیمان مخلوط غنی شده کلسیمی پس از انجام مراحل پژوهشی موفقیت‌آمیز، منجر به جلب نظر مساعد وزارت بهداشت شد، تصریح کرد: استقبال معاونت سلامت وزارت بهداشت از این طرح سبب شد تا استفاده از روش درمانی نوین پالپ زنده به بسته ارائه خدمات دندانپزشکی اضافه شده و به کلیه دانشگاه‌ها ابلاغ شود.

بدون نظر